در مکر او در فکر این, در شُکر او در ذکر این
از حاجیان تا ناجیان, شیطان به شیطان دیده ام
دیدى اگر بى خانمان, از هر تبارى صد جوان
من پیرهاى ناتوان دربان به دربان دیده ام
اى روزگار دلشکن, هر دم مرا سنگى مزن
من سنگها در لقمه نان, دندان به دندان دیده ام
از خود رجز خوانى مکن, تصویر گردانى مکن
من گردن گردنکشان, رسمان به رسمان دیده ام
شرح ستم بس خوانده ام, آتش به آتش مانده ام
من اشک چشم کودکان, دامان به دامان دیده ام
از این کله تا آن کله فرقى ندارد شیخ و شه
من پاسدار و پاسبان ایران به ایران دیده ام
ماتم چه گویم زین وطن کز برگ برگ این چمن
من خون چشم شاعران دیوان به دیوان دیده ام
چکش به فرق من مزن اى صبر فولادین من
من ضربت پتک زمان, سندان به سندان دیده ام
سلام دوست عزیز.
وبلاگ قشنگی داری . خوشحال میشم منم تو وبلاگت لینک بدی.
با عنوان : آخرین عناوین خبر های روز دنیا
به وبلاگ منم سری بزن و تو بخش نظرات حتما بگو با چه عنوانی داخل لینک هایم قرارت بدم...
منتشکرم. منتظرتم .....
www.newsonline.blogsky.com
عزیز برادر یه سر به ما بزن
هر چند قبلا خیلی از این آقای داریوش ناراحت بودم اما حالا یه جور دیگه بهش نگاه می کنم.
بسیار پر معنا و زیبا بود.مرسی
مرسی و شاد باشی
متن پیاده شده صحبت محسن سازگارا جمعه ۱۹ تیر
Share
Today at 1:46am
سلام، خسته نباشید
اونچیزی که باید اسمش رو موفقیت بزرگ بگذاریم، اتفاق افتاد. امروز جمعه ۱۹ تیرماه ۱۳۸۸ و دهم جولای سال ۲۰۰۹، ساعت هشت صبح ایرانه؛ دیگه بیخیال ساعت در واشنگتن و هر کجای دیگهٔ دنیا.
اتفاقی که دیشب در تهران و شهرهای مختلف ایران افتاد، اینقدری که فیلمهاش اومده و من دیدم و خبرهای اومده در اصفهان، تبریز، رشت، شیراز و سایر نقاط، کاملاً نشون داد که تغییر سادهٔ تاکتیک به عدم تمرکز و در شهرهای متعدد، کودتاچیها رو مستأصل کرد و دیگه امکان این که سرکوب کنند نداشتند، برای اینکه نیروش رو نداشتند. این اتفاق که مردم با یک تغییر سادهٔ تاکتیک در هرنقطهٔ یک شهر اومدند به خیابون و با یک V ساده یا شعار ساده، هر جا هم که دستشون رسید احساس خطر نکردند، شعارهای تندتر دادند؛ این کار باعث شد که این سد شکسته شد.
همونجور که قبلاً هم عرض کرده بودم، کودتا یک مسابقهست بین امید و ناامیدی، بین مرگ و زندگی؛ اونطرف باید هرچه زودتر، هرچه سریعتر گرد مرگ و وحشت و نیستی سر کشور بپاشه؛ اعصاب مردم رو فلج کنه و با ایجاد ترس و وحشت، اونها رو وادار کنه بنشینند توی خونهشون و این طرف باید با امید، شادی و حرکت این سد رو بشکنه. اتفاقی که دیروز افتاد، با این تغییر تاکتیک ساده، مردم رو قادر کرد که بیاند توی خیابون حضور داشته باشند و سه هفته کشتار و دستگیری و ایجاد ارعاب رو باد هوا کرد. در واقع به تعبیر متخصصینِ این جور مبارزات، به جرأت میشه گفت که پنجشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ با حرکتی که مردم در سطح شهر (تهران و سایر شهرها) کردند، در واقع کودتا شکست خورد؛ این سایهٔ سنگین و منحوس وحشت رو که میخواستند پهن بکنند، باد هوا شد.
دنیا هم این رو خیلی خوب فهمید؛ یعنی از صبح که خبرها در دنیا شروع شد، به تدریج که در تهران و سایر شهرهای ایران حرکت مردم از بعدازظهر شروع شد، خبر در دنیا شروع کرد به تعقیب و خبر ایران به سرعت اومد دومین خبر مهم دنیا قرار گرفت، پشت خبر سران G8 در ایتالیا (خوب طبیعتاً خبر مهمیست که میتونه خبر یک باشه) ولی خبر ایران تمام اخبار دیگر رو تحتالشعاع قرار داد و توجه دنیا رو دوباره به خودش جلب کرد و اینکه ایرانیها با این تبلیغاتی که حکومت هم میخواست بکنه که «دیگه من سوار کار شدم و نشستم و دولت سر جاشه»، این اعتراض دیروز مردم، اعتراض پنجشنبهٔ مردم ایران دوباره دنیا رو متوجه کرد به ایران که از پا ننشسته، امید، حرکت و مخالفت وجود داره و اجازه نمیده که کودتاچیها سر جاشون بنشینند و بتنونند مملکت رو دستشون بگیرند و اداره بکنند و از طرف دیگه به قول یکی از شعارها که «ایرانی میمیرد، ذلت نمیپذیرد»، این ذلتناپذیری یا این اعتراض به قول یکی دیگه از شعارها که «مجتبی بمیری رهبری رو نبینی (یا نگیری)» نشون داد که مردم به خوبی میدونند، به بسیجیها و سپاهیها هم دارند میگن که دلیلی نداره برای اینکه یک کسی میخواد بیاد رهبر بشه، جای باباشو بگیره و بازی قدرت بکنه، بزنید هموطنهاتون رو بکشید و در حرص و طمع قدرت شما رو ابزار آدمکشی بکنه و هموطنهاتون رو بکشید.
به نظر من درسهای خیلی زیادی از این حرکت پنجشنبه ۱۸ تیرماه در ایران میشه گرفت؛ درسهای متعددی که حالا با نگاه کردن فیلمها، شعارها، عکسها، خیلی دقیقتر و جدیتر میشه بهش پرداخت. اما اونچه که فعلاً نشون داده شد، این است که در سلسله آکسیونهایی که ما رو متحد، یکپارچه و مقاوم در میدون نگه میداره، در رأسش اللهاکبر شبها ساعت دهه؛ و این حرکت عمومی روزهای پنجشنبه، آکسیون دومیست که هر هفته مردم میتونند تمرین کنند، با هم بودن، توی خیابون بودن و به رخ کشیدنشون رو به حکومت؛ به قول معروف تا احمدینژاده هر پنجشنبه ساعت پنج همین بساطه و هرکجای ایران مردم هستند، میتونند بیان توی خیابون، با شادی با شعف، حتی با دست زدن، با لب خندون، حتی به قول کسی می گفت «بستنیش رو هم بخوره، اما یک علامت V نشون بده، یه پارچهٔ سبز از جنبش سبز تکون بده یه شعار بده» میتواند حضور خودش رو نشون بده و به این ترتیب یک راه دومی باز میشه برای تمرین مقاومت و یکپارچگی.
این رو هم بگم، از حالا این بحث مطرح شده، از درون پیشنهادات جوشیده اومده بالا، که هفتهٔ آینده پنجشنبه ساعت پنج بعدازظهر، جهت حضور مردم در خیابونها، دادن گل و به دوستی دعوت کردن سپاه، بسیج و نیروی انتظامیه. شبهای بعد بیشتر راجع بهش صحبت خواهیم کرد، که چجوری این کار رو انجام بدیم که مردم در خطر نیفتند. این کار چقدر خوب میشه و چقدر هم واجبه؛ فکر نکنید که این کارها کم اهمیته؛ باید بکنیم که نیروهای پشتیبان آقا مجتبی که دستکش پدرش رو هم دستش کرده و این جور بازی قدرت میکنه رو در واقع از پشت او کنار ببریم و باید مثل برگهای پیاز از پشتش باز بکنیم.
اما این حرکت بزرگ که انصافاً باید گفت یک نقطهٔ عطفی شد و کودتا عملاً در حرکت سه هفتهٔ گذشتهش ناکام شد و شکست خورد، با قدم بعدیش همونجور که قبلاً هم صحبت کردیم آکسیونهای فرسایشی حکومت، مثل شعار نویسی به دیوار، مثل تظاهرات برقآسای پنج دقیقهای در سطح شهرها که شاهبیت هر نوع آکسیون فرسایش کودتاچیهاست، مثل مقاومت منفی، مثل نگذاشتن اینکه حرف بزنند توی تلویزیون (با افزایش مصرف برق)، مثل انواع و اقسام تحریمهایی که از کالاهاشون به عمل بیاد؛ اینها همه در چارچوب آکسیونهای فرسایشی، دستور دیگهایست که همهمون در طول هفته میتونیم دنبال کنیم تا برسیم به آخر هفته که با همدیگه یک حرکت جمعی بکنیم.
اما در نهایت باید یادمون باشه، اون چیزی که کودتاچیهارو بالاخره میکشدشون پایین و وادار به تسلیمشون می کنه، این است که کشور فلج بشه؛ این است که کودتاچیها نتوانند حکومت بکنند، کشور در واقع براشون حکومتناپذیر بشه. وقتی حکومت کودتا، حکومت غیر مشروعه، مثل یک قشون اجنبی میمونه که کشور رو اشغال کرده. بنابراین در رأس چیزهایی که فلجشون میکنه، سه تا محور قرارداره که عبارت است از برق (برق جان دنیای مدرنه، بنابراین هرکجا برق قطع بشه، تمام اون دستگاه میخوابه. یک کارخونه چه اعتصاب بکنند کارگرهاش، چه برقش قطع بشه؛ یک اداره، شهرداری، یک مرکز، چه کارگرهاش، کارمندهاش اعتصاب کنند، چه برقش قطع بشه)، دوم مخابرات و ارتباطاته و سوم امروزه برنامههای کامپیوتری و نرمافزارهاییست که اون مجموعه رو میگردونه.
ما از اینجا به بعد که داریم حرکت میکنیم، در بحثهای بعدی بهش خواهیم پرداخت؛ نشون میدیم که ما چگونه باید هرکدوم از این سه بخش رو فلج بکنیم تا حکومت نتونه به بقای خودش ادامه بده تا برسیم به مرحلهٔ فلجسازی کامل.
من همین جا عرضم رو تموم بکنم و ادامهٔ بحثم رو بگذارم برای صحبت بعدی که از برق شروع کنیم و اعتصاب ایتالیایی که به جزئیاتش خواهیم پرداخت.
عرضم تمومه، بازهم تبریک عرض میکنم و به امید فردایی دیگه و پیروزی [انگشتانشون رو به شکل V گرفتند]، شاد و سرافراز باشید.
Saturday، July 11، 2009
پرسشهای کدیور و پاسخهای مهم آیتالله منتظری - جمعه
محسن کدیور ۵ سؤال برای آیتالله منتظری فرستاده و از او چند حکم شرعی-سیاسی پرسیده و جواب گرفته است. خود کدیور ابتدا توضیح داده و بعد متن سؤال و جواب را آورده که من کل متنش را عیناً میآورم. به نظرم آیتالله منتظری حرفهای مهمی زده که قاعدتاً در چند روز و هفته آینده بیشتر به آنها ارجاع داده خواهد شد. خود کدیور این حکمهای آیتالله منتظری را در تداوم حکمهای آخوند خراسانی علیه محمدعلی شاه قاجار و یتالله خمینی علیه محمدرضا پهلوی دانسته است. بیت آخر را هم دریابید:
محسن کدیور ضمن تبریک میلاد امام علی (ع) در 13 رجب، پنج پرسش شرعی را به عنوان «پرسشهای مردم رشید و مظلوم ایران از پیشوایان دینیشان» با استاد خود در میان نهاد.
کدیور درپرسش اول ازحکم تصدی مناصب خدمات عمومی پس از از دست رفتن شرائط الزامی از قبیل عدالت، امانتداری و برخورداری از رأی اکثریت پرسیده است. فقیه عالیقدر پاسخ داده است : از بین رفتن شرائط مذکور که شرعا و عقلا در صحت و مشروعیت اصل تولیت و تصدی امور عامه جامعه دخیل است خود بخود و بدون حاجت به عزل موجب سقوط قهری ولایت و تصدی امر اجتماعی و عدم نفوذ احکام صادره از سوی آن متولی و متصدی می گردد.
در پاسخ به سؤال از وظیفه شرعی مردم در قبال چنین متصدیانی، این عالم مجاهد نوشته است تصدی چنین افرادی هیچگونه مشروعیتی ندارد و چنانچه به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان را از آن منصب با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر و انتخاب مفیدترین و کم هزینه ترین راه ممکن ابراز داشته و بخواهند.
در پرسش سوم ارتباط ارتکاب «یازده گناه کبیره» با «ملکۀ عدالت» مطرح شده است. آیت الله العظمی منتظری ارتکاب همه این معاصی یا اصرار بر برخی از آنها را از بارزترین و گویاترین شواهد فقدان ملکه عدالت و از مصادیق آشکار ظلم و بی عدالتی دانسته است.
کدیور در پرسش چهارم پرسیده است آیا تمسک به جملاتی از قبیل «حفظ نظام از اوجب واجبات است» می تواند مجوز تجاوز به حقوق مشروع مردم و زیرپانهادن ضوابط اخلاقی و محکمات شرعی باشد؟ استاد در پاسخ خود تصریح کرده است که با کارهای ظالمانه و خلاف اسلام نمی توان نظام اسلامی را حفظ یا تقویت نمود.
به فتوای آیت الله العظمی منتظری آمر و متصدی و مباشر اعترافات و مصاحبه های ساختگی تلویزیونی - با زور و شکنجه و تهدید - گناهکار و مجرمند و شرعا و قانونا مستحق تعزیر خواهند بود.
این فقیه متأله در پاسخ به پرسش پنجم کدیوراز علائم شرعی «ولایت جائر» مرقوم داشته است: جور، مخالفت عمدی با احکام شرع و موازین عقل و میثاقهای ملی است که در قالب قانون درآمده باشد و کسی که متولی امور جامعه است و بدین گونه مخالفت می ورزد جائر و و لایتش جائرانه است ، و تشخیص چنین ولایتی در درجه اول بر عهده خواص جامعه یعنی عالمان دین آشنا و مستقل از حاکمیت و اندیشمندان جامعه و حقوقدانان و آگاهان از قوانین می باشد و در درجه دوم بر عهده عموم مردم است.
فتاوای فوق العاده مهم آیت الله العظمی منتظری در تداوم فتوای تاریخی آخوند ملا محمد کاظم خراسانی در نهضت مشروطه علیه استبداد محمدعلی شاه قاجار و فتوای مرحوم آیت الله العظمی خمینی در جریان انقلاب اسلامی بر علیه دیکتاتوری محمد رضا شاه پهلوی است. این بیانیه مهمترین حکم صادره از سوی مراجع دینی قم درباره تخلفات مسئولان حکومتی پس از انقلاب اسلامی ایران ارزیابی می شود.
با توجه به نیاز این پرسش و پاسخهای فنی به شرح و بسط و تفصیل، شرح این فتاوای پرارزش استاد به زودی از سوی شاگرد منتشر خواهد شد.
* * *
متن کامل این پرسش و پاسخ تاریخی به شرح ذیل است:
پاسخهاى فقهى - سیاسى حضرت آیتاللّه العظمى منتظرى
به پرسشهاى حجةالاسلام والمسلمین دکتر محسن کدیور
(بسم اللّه الرحمن الرحیم)
محضر مبارک فقیه متأله، علامه مجاهد، شیخنا الاستاد، آیتاللّه العظمى منتظرى دامظله
سلام علیکم
میلاد مسعود مولاى متقیان، امام مظلومان، اسوه عدالتجویان و سرور آزادىخواهان علىبن ابىطالب(علیه الاف التحیةوالسلام) را به آن عالم ربانى تبریک و تهنیت عرض مىکنم. این عید سعید را در شرایطى برگزار مىکنیم که دهها پیرو آن امام همامدر اعتراض مسالمتآمیز به حقکشىهاى حکومت ایران، شهید و صدها نفر مجروح و هزاران نفر بازداشت و زندانى شدهاند. تأسفبار آنکه این همه تجاوز به حقوق مشروع مردم به نام اسلام و تشیّع صورت گرفته است. سوگوارانه از نام سبز على(ع) خرج مىکنندو به راه سیاه معاویه مىروند.
از محضر شما آموختهام که اشاعه معارف قرآنى، تعالیم نبوى و احکام اهل بیت بهترین راهکار مبارزه با ظلم و جور در هرشرایطى است. اینک به مقتضاى حال و براى روشن نگاه داشتن کورسوى <امید> در دلهاى پاک نسل جوانى که از متولیان رسمى به ناماسلام قساوت دیده، به نام تشیّع خرافات شنیده، و روح و روانشان از این همه دروغ و ریا و خیانت در امانت زخمى و خسته است،به در خانهاى آمده است که خانه امید ملت مظلوم ایران است و یاد مجاهدتها و دفاع جانانه شما از حقوق به تاراج رفته ملت -بهویژه در 13 رجب سال 1376 و بیش از پنج سال حبس خانگى متعاقب آن - هرگز از حافظه تاریخیش محو نمىشود. بر این شاگردکوچک خود منّت بگذارید و با پاسخ به این پرسشهاى شرعى در این ظلمتکده روزنى به نور بگشایید. این پرسشها، پرسشهاى مردمرشید و مظلوم ایران از پیشوایان دینىشان است.
از اینکه با صرف وقت گرانبهاى خود - علاوه بر اینکه به شکوفایى فقه <عدالت محور> اهل بیت(ع) یارى کرده از سقوط آن درورطه فقه اشعرى < امنیت محور > توجیهگر ظلم ممانعت مىکنید - براى مؤمنان تشنه حق در این شرایط خطیر ارائه طریق مىفرمایید،صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم این شاگرد کوچکتان را در این کنج غربت از دعاى خیر فراموش نفرمایید.
عزّت عالى مستدام باد
محسن کدیور
14 تیر 1388
---------------------------------
سؤال 1 - تصدّى مناصبى که بر اساس قانون لازمالرّعایه - شرط ضمن عقد خدمت کلیه متصدیان خدمات عمومى - مشروطبه شرایطى الزامى از قبیل عدالت، امانتدارى، تدبیر و برخوردارى از رأى اکثریت مردم است، پس از سقوط شرایط و احرازمکرّر صفات متضادّ به نحو شیاع و در حد اطمینان قریب به یقین، چه حکمى دارد؟
< بسم اللّه الرحمن الرحیم >
< وسیعلم الذین ظلموا اىّ منقلب ینقلبون >
جناب مستطاب حجةالاسلام والمسلمین آقاى دکتر محسن کدیور دامت برکاته
پس از سلام و تحیّت و تبریک متقابل. پاسخ تفصیلى سؤالات جنابعالى فرصت بیشترى مىطلبد، ولى اجمالاً به پاسخهایى اشارهمىشود:
ج 1 - از بین رفتن هریک از شرایط مذکور در سؤال که شرعاً و عقلاً در صحت و مشروعیت اصل تولیت و تصدى امور عامهجامعه دخیل است خود به خود و بدون حاجت به عزل، موجب سقوط قهرى ولایت و تصدى امر اجتماعى و عدم نفوذ احکامصادره از سوى آن متولى و متصدى مىگردد، و اما شرایطى غیر از آن شرایط که شرعاً و عقلاً در صحت و مشروعیت اصل تولیت وتصدى آن امور معتبر نیست ولى طرفین یعنى متولى و متصدى و مردمى که او متولى و متصدى کار آنها گردیده بر آن میثاق بسته وتعهد نمودهاند تخلف از اینگونه شرایط موجب خیار تخلف شرط شده و مردم مىتوانند متصدى و متولّى را بهواسطه تخلف از شرطاز منصبش عزل نمایند. ولى سقوط عدالت، امانتدارى یا برخوردارى از رأى اکثریت و تأیید مستمر از ناحیه آنان که از شروطمشروعیت تولیت و زمامدارى است موجب مىشود که پس از سقوط آنها، اصولى مانند حمل بر صحت و اصالت برائت دربارهکارهاى متصدى در امور جامعه که فاقد شرط گردیده جارى نشود، بلکه وى باید براى اثبات عدم تخلف از شرع و قانون و احقاقحقوق مردم و بقاء بیعت اکثریت مردم با او، بیّنهاى معتبر و دلیلى معقول براى مردم بیاورد و آنان را راضى کند. و در موارد اختلافدر پیشگاه داورى آزاد، عادل و بىطرف و کاملاً مستقل از حاکمیت ادعاى خود را به اثبات رساند. و داورى هر نهادى که زیر نفوذ یاوابسته به او باشد شرعاً و عقلاً حجت نمىباشد.
سؤال 2 - وظیفه شرعى مردم در قبال چنین متصدیانى - که علیرغم امربهمعروف و نهىازمنکر مکرّر ناصحان و مشفقان براعمال خلاف شرع خود اصرار دارند - چیست؟
ج 2 - همانگونه که گفته شد متصدیانى که شرعاً و عقلاً تولیت و تصدى امر اجتماعى را از دست دادهاند خود به خود از مقام خودمعزولند و تصدى آنان هیچگونه مشروعیتى ندارد و چنانچه به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند مردم باید عدم مشروعیت ومقبولیت آنها را در نزد خود و برکنارى آنان از آن منصب را با رعایت مراتب امربهمعروف و نهىازمنکر و حفظ ترتیب < الاسهلفالاسهل والانفع فالانفع > و انتخاب مفیدترین و کم هزینهترین راه ممکن ابراز داشته و بخواهند.بدیهى است که این وظیفهاى همگانىمىباشد که هر کس را اعم از خواص و عوام جامعه به اندازه آگاهى و توانایى که دارد فرامىخواند و کسى نمىتواند به بهانهاى ازعمل به آن شانه خالى کند و خواص جامعه که از همه به شرع و قانون آگاهتر و تواناترند و از نفوذ کلمه و اعتبار بیشترى برخوردارندمسئولیتى خطیرتر دارند و باید با اتحاد و همفکرى و ایجاد احزاب و تشکیلات و تجمعات خصوصى و عمومى به دیگراناطلاعرسانى کرده و راه چاره را به آنها بنمایانند. مولى امیرالمؤمنین(ع) در وصیّت آخرشان فرمودند: < لا تترکوا الامر بالمعروفوالنهى عن المنکر فیولّى علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم > ( نهجالبلاغه نامه 47) حاکمیّت و تسلط اشرار نتیجه طبیعى ترکامربهمعروف و نهىاز منکر است، زیرا آنان از فرصتها سوء استفاده مىکنند.
سؤال 3 - آیا ارتکاب معاصى کبیره ذیل و اصرار بر آنها به سلب < ملکه عدالت > و تحقق < ملکه جور > منجر مىشود یا خیر؟
الف - آمریّت و تسبیب در قتل نفوس محترمه.
ب - آمریّت و تسبیب اقوى از مباشرت در ارعاب و اخافه مسلحانه و ضرب و جرح مردم بیگناه در شوارع.
ج - ممانعت قهرآمز از اقامه فریضه امربهمعروف و نهىازمنکر و نصیحت به ائمه مسلمین از طریق انسداد کلیه مجارىعقلانى و مشروع اعتراض مسالمتآمیز.
د - سلب آزادى و حبس آمران بالمعروف و ناهیان عنالمنکر و ناصحان و اعمال فشار براى گرفتن اقرار بر امور خلافواقع از آنها.
ه - ممانعت از اطلاعرسانى و سانسور اخبار که مقدمه واجب انجام فریضه امربهمعروف و نهىازمنکر و نصیحت به ائمهمسلمین است.
و - افترا به معترضان خواهان اجراى عدالت مبنى بر اینکه < هر که با متصدیان امور مخالف است مزدور اجنبى و جاسوسخارجى است>
ز - کذب و شهادت دروغ و گزارشهاى خلاف واقع در امور مرتبط با حقالناس.
ح خیانت در امانت ملى.
ط - استبداد به رأى و بى اعتناى به نصیحت ناصحان و تذکر عالمان.
ى - ممانعت از تصرّف مالکان شرعى در مِلک مُشاع سرنوشت ملى.
ک - وهن اسلام و شَین مذهب از طریق ارائه چهرهاى بسیار خشن، غیرمعقول، متجاوز، خرافى و استبدادى از اسلام و تشیّعدر جهان.
ج 3 - ارتکاب همه معاصى نامبرده یا اصرار بر برخى از آنها از بارزترین و گویاترین شواهد فقدان ملکه عدالت و از مصادیقآشکار ظلم و بىعدالتى است. بهراستى اگر اینگونه معاصى موجب فسق و خروج آشکار از عدالت در نگاه عموم نباشد پس چهمعصیتى است که انجام آن گواه ستم و بىعدالتى در انظار همگان است؟! و روشن است که هرگونه معصیتى بهویژه چنان معاصىنامبرده در صورتى که در قالب دین، عدالت، قانون انجام گیرد مفسدهاى افزون دارد و بیشتر موجب خروج از عدالت شده و داراىمجازات دنیوى و اخروى شدیدترى خواهد بود، زیرا اینگونه ارتکاب معصیت علاوه بر مفسده خود معصیت مفسده فریبکارى ومفسده تخریب چهره دین، عدالت و قانون را نیز دربر دارد.
و در مواردى که کارهایى به نظر متصدیان حاکمیت، عادلانه و مشروع و به نظر عده زیادى از مردم، نامشروع و مصداق فسق وظلم و تضییع حقوق مىباشد، باید نظر و قضاوت داوران عادل و بىطرف و مرضىّالطرفین ملاک قرار گیرد.
سؤال 4 - آیا تمسک به جملاتى از قبیل < حفظ نظام از اوجب واجبات است > مجوّز تجاوز به حقوق مشروع مردم و زیرپانهادن بسیارى از ضوابط اخلاقى و محکمات شرعى از قبیل صداقت و امانتدارى است؟ آیا به بهانه حفظ < مصلحت نظام > مىتوان از اجراى اصل اصیل < عدالت > - که صفت ممیّز فقه سیاسى تشیّع در طول تاریخ بوده است - صرفنظر کرد؟ اگر برخىمتصدیان، مصلحت نظام را با مصلحت شخصى خود اشتباه گرفته باشند و بر تشخیص خطاى خود اصرار کنند، وظیفه شرعىمؤمنان چیست؟
ج 4 - حفظ نظام به خودى خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب نفسى مىباشد؛ بهویژه اگر مقصود از »نظام« شخصباشد. نظامى که گفته مىشود: »حفظ آن از اوجب واجبات است« نظامى است که طریق و مقدمه و بر پا کننده عدل و اجراء فرائضشرعى و مقبولات عقلى باشد و وجوب حفظ آن هم تنها وجوب مقدمى خواهد بود. بنابراین با توجه به این نکته، تمسک به جمله»حفظ نظام از اوجب واجبات است« به هدف توجیه و صحهگذارى بر امور متصدیان و کارگزاران و عدالتنمایى کار آنان براىدیگران در حقیقت تمسک به عام در شبهه مصداقیه و میان دعوا نرخ تعیین کردن و تنها به قاضى رفتن است؛ که اگر چنین تمسکى ازروى ناآگاهى باشد باید طبق مراتب امربهمعروف و نهىازمنکر با آن معامله نمود. از طرف دیگر بدیهى است که با کارهاى ظالمانه وخلاف اسلام نمىتوان نظام اسلامى را حفظ یا تقویت نمود، زیرا اصل نیاز به نظام براى اجراى عدالت و حفظ حقوق، و در یک کلمهاجراى احکام اسلامى است؛ پس چگونه متصور است با ظلم و جور و کارهاى خلاف اسلام، نظام عادلانه و اسلامى را حفظ وتقویت نمود؟ حاکمیتى که بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن وبازداشت و شکنجههاى قرونوسطى و استالینى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامهها و اخلال در وسائل ارتباطى و زندانى کردنعقلاء و نخبگان جامعه به بهانههاى واهى و تحمیل اعتراف به امور خلاف واقع بهویژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهانمحکوم و بىارزش است، و بر حسب اخبار معتبره وارده از اهل بیت عصمت و طهارت ( ع ) اقرار و اعتراف در زندان یک ذرّه اعتبارشرعى و قانونى ندارد و نمىتواند ملاک حکم باشد. (وسائل، کتاب الاقرار، باب 4 و ابواب حدالسرقة، باب 7)
مردم رشید ایران نیز از حقیقت این اعترافات که نمونههاى آنها در تاریخ حکومتهاى فاشیستى و کمونیستى ثبت است کاملاً آگاهمىباشند و مىدانند این اعترافات و مصاحبههاى ساختگى تلویزیونى با زور و شکنجه و تهدید در جهت پنهان نمودن ظلمها وبىعدالتىها و تحریف چهره اعتراضات مسالمتآمیز و قانونى مردم، از فرزندان به بند کشیده آنان گرفته مىشود. و مسئولین مربوطهبدانند که آمر و متصدى و مباشر گرفتن اینگونه اعترافات و مصاحبههاى دروغ گناهکار و مجرمند و شرعاً و قانوناً مستحق تعزیرخواهند بود. کشور متعلق به مردم است نه مال من و شما، و تصمیم از ناحیه آنان مىباشد، و متصدیان امور خدمتگزار مردم مىباشند.مردم باید بتوانند با تجمعات آزادانه و تبلیغات کتبى و شفاهى از حقوق خویش دفاع کنند، شاه هنگامى صداى انقلاب مردم را شنیدکه دیگر دیر شده بود. امید است متصدیان امور نگذارند به آنجا برسد، بلکه هرچه زودتر در برابر خواستههاى ملت خویش انعطافپیدا کنند، جلو ضرر را از هرجا بگیریم به نفع خواهد بود.
سؤال 5 - امارات شرعى < ولایتِ جائر > چیست و علماى اعلام ( اعلى اللّه کلمتهم ) و نیز مکلفان در قبال بروز آن چهوظیفهاى دارند؟
ج 5 - جور، مخالفت عمدى با احکام شرع و موازین عقل و میثاقهاى ملى است که در قالب قانون درآمده باشد و کسى که متولىامور جامعه است و بدینگونه مخالفت مىورزد جائر و ولایتش جائرانه است و تشخیص چنین ولایتى در درجه اول بر عهده خواصجامعه یعنى عالمان دینآشنا و مستقل از حاکمیّت و اندیشمندان جامعه و حقوقدانان و آگاهان از قوانین مىباشد که هم به احکام وموازین عقل و قوانین حاکم آشنایند و هم با قرائن و شواهد اطمینانآور به مخالفت عمدى با آنها پىبرده و مىتوانند آن را مستدلکنند. مشروط بر اینکه از هرگونه نفوذ حاکمیّت و ملاحظات خطى و سیاسى آزاد و مستقل باشند. و در درجه دوم بر عهده عموممردم است که به اندازه آگاهى خود از آن احکام و قوانین و با مرتکزات دینى و عقلى خود و رودر رویى مستقیم با موضوعات ومشکلات دینى، فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، مخالفت عمدى حاکمان را با شرع و قانون لمس کرده و احساس نمایند.
بالاخره به طور اجمال عدالت یا بى عدالتى حاکمان امرى ملموس در جامعه و آثار آن نمایان است، و چهره در نقاب ندارد. و هرکس به هر مقدار آگاهى و توان در مقابل بىعدالتىها و تضییع حقوق مردم مسئولیت دارد و باید دیگران را هم آگاه کرده و هم بادرنظر گرفتن شرایط موجود و حفظ مراتب امربهمعروف و نهى از منکر راهکار ارائه دهد چون نمىشود و نمىتوان باور کرد کهانسانى عدالتخواه باشد ولى در راه آن گامى برندارد یا هراس داشته یا خود و دیگران را با تسویل و آراستن کوتاهى خود یا تسویف وامروز و فردا کردن و یا به بهانه نداشتن قدرت سرگرم کند. ترس از مخلوق شرک باللّه العظیم است و تسویل و تسویف هم ضلال واضلال. سیره اولیاى معصومین(ع) نیز تلاش در راه عدالت اجتماعى بود و اگر آنها تنها به امور فردى اسلام همت و اکتفاء داشتند اینهمه ظلم و ستم بر آنان و به بند و حصار کشیدن و تحت مراقبت قراردادن و در نهایت به شهادت رساندن آنان براى چه بود؟! خداونداز عالمان به خصوص عالمان دین میثاقى غلیظ گرفته که در مقابل ظلم سکوت نکنند < اخذاللّه على العلماء ان لا یقارّوا على کظّة ظالمو لا سغب مظلوم > (نهج البلاغه / خطبه 3). البته عمل به این میثاق همانگونه که ثوابى عظیم دارد هزینهاى سخت هم خواهد داشت.( أحسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون. و لقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن اللّه الذین صدقوا ولیعلمن الکاذبین)(عنکبوت / 2 و 3)
به هوس راست نیاید به تمنّى نشود
اندر این راه بسى خون جگر باید خورد
ان شاء اللّه موفق باشید
17 رجب 1430 - 19/4/1388
قم المقدسة - حسینعلى منتظرى
خیلی شعر قشنگی داره
:)
سلام
ببخش اگه مدتی ازم خبری نبود واقعا گرفتاربودم
درود رها جان همیشه سلامت باشی و از اینکه به این وبلاگ میای ممنونم
یک منبع نزدیک به رئیس مجلس خبرگان خبر داد؛
نکات مهمی پیرامون حضور هاشمی رفسنجانی درنماز جمعه این هفته
در همین حال یکی از نزدیکان مهندس موسوی خبر داد که ،یاران و همراهان موسوی به او توصیه کرده اند که در نماز عبادی – سیاسی جمعه حضور یابد و مهندس موسوی در نماز این هفته حتماً شرکت خواهد کرد..هاشمی رفسنجانی به احتمال زیاد در خطبه های این هفته ،ضمن دفاع از حقوق مردم ،از...
یک منبع نزدیک به هاشمی رفسنجانی اعلام داشت نماز جمعه این هفته تحول مهمی در سامان دادن شرایط سیاسی امروز است و به نظر می رسد که رئیس مجلس خبرگان رهبری نقش خود را در باز گرداندن اعتماد عمومی در تحولات جاری ایفا خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار "تابناک" ، این منبع اظهار داشت هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از یاران امام ودوستان وهمراهان رهبری، همواره دغدغه حفظ جمهوریت واسلامیت نظام را داشته وحاضر به هزینه کردن آبروی خود برای نظام وانقلاب است.
بر پایه این گزارش، آقای موسوی وجمعی از یاران او نیز در نماز جمعه این هفته حضور خواهند یافت و در کنار آحاد مردم تهران نماز عبادی – سیاسی جمعه را برگزار خواهند کرد.
در همین حال یکی از نزدیکان مهندس موسوی خبر داد که ،یاران و همراهان موسوی به او توصیه کرده اند که در نماز عبادی – سیاسی جمعه حضور یابد و مهندس موسوی در نماز این هفته حتماً شرکت خواهد کرد .
همچنین این مبنع به "تابناک" گفت: هاشمی رفسنجانی به احتمال زیاد در خطبه های این هفته ،ضمن دفاع از حقوق مردم ، نارضایتی خود را از حوادث پس از انتخابات وتحت فشار قرار گرفتن مردم اظهار خواهد داشت.
بیژن نامدار زنگنه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از افراد نزدیک به موسوی در فعالیتهای انتخاباتی اخیر هم در پاسخ به سؤالی در خصوص شرکت در نماز جمعه این هفته تهران گفت:
انشاءا..ما همه در نماز جمعه این هفته تهران که به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار می شود شرکت خواهیم کرد و با استفاده از فرصتی که شارع مقدس با این نماز سیاسی برای ما فراهم کرده است بار دیگر با امواج سبزحضورمان ، برشعورسیاسی،عدالت خواهی،مردم سالاری وضرورت احیای مجدد راه امام راحل تاکید خواهیم کرد.
نظرات بینندگان:
همه با هم در نماز جمعه حضوری سبز خواهیم داشت حضوری میلیونی، آرام و سبز
موسوی ساعتی پیش در پیامی در سایت قلم اعلام کرد در نماز جمعه شرکت خواهد کرد.همه می آییم با رنگ سبز صداقت تا بگوییم ما هم جز این انقلابیم خس وخاشاک نیستیم
برای دست یابی به حقوق از دسترفته مان - برای حمایت از موسوی - برای اعلام این که با نظام مخالف نیستیم بلکه با تقلب و دیکتاتوری مخالفیم- برای حمایت از ایت الله رفسنجانی در مقابل مخالفت هایی که با او می شود و....
همه باید نماز جمعه این هفته را یک نماز جمعه تاریخی بسازیم
هاشمی مردشرایط دشوار انقلاب بوده واست او حتما منافع نظام را بر منافع شخصی تزجیح می دهد
شاید این جمعه بیاید... ای کاش سید هم برای حضور در مراسم جمعه اعلام آمادگی کند... جمعه همه می آییم.
برای اولین بار به نماز جمعه می روم تا بگویم
1- مسلمانم و اسلام دین خدا برای همه است و هیچ کس نمی تواند آنرا به نفع دار ودسته خود مصادره کند
2- شهید امامان ما را آموخت هیهات من ذله
نماز این هفته بسیار مهم است ، همه با هم حضور سبزمان را نشان خواهیم داد .
می دونم منتشر نمی کنین
اما اون حرفای آقای احمدی نژاد در مناظره چی شد؟ اگه اونا درست باشه پس تکلیف نماز چی میشه؟ اگرم درست نیست پس چرا اقای احمدی نژاد باز خواست نمی شن؟
سلام
ای کاش دوستان همیشه اینچنین در صف نماز جمعه و جماعت بشتابند.
برای حضور در نماز نیازی به درخواست از آقای موسوی نیست.ایشان بایستی در صفوف نماز جمعه حضور داشته باشند.
نم دانم چرا این موج سبز چند هفته پیش در نماز حضور پیدا نکرد؟؟؟؟؟!!!!!
ما نظام را دوست داریم از تقلب و تحجر منزجریم.
پروردگارا آزاد اندیشان را دریاب و یاریشان نما.
پروردگارا به آخرتت ایمان داریم و همه کج اندیشان را به خودت واگزار می کنیم.
پروردگارا نمازت همواره تسکین دهنده قلوب خسته است.
موج سبز به پا خیزید وهمه با هم در نماز جمعه این هفته شرکت کنیم.یاحسین
من 2ساعت زودتردرمحل نمازجمعه حاضرخواهم شدتادرمکانی مناسب نشسته وبتوانم ازبیانات آقای هاشمی حمایت کنم.
شب به خیر عزیزم !!موقع نماز جمعه تاریخی به امامت آقا
کجا بودی؟؟
آب رفته بازنایدبجوی..... آقای موسوی بجای شرکت درنمازجمعه بهتراست مشغول استغفارشود . شاید . شایدخداوندبارگناه اوراسبکترنماید . ولی ظلمی راکه به مردم رواداشت هرگزقابل گذشت نیست
به نظر بنده ایت الله هاشمی چیز مهمی در این نماز جمعه نخواهد گفت، زیرا او یک وطن پرست حقیقی و سیاست مداری باهوش است و هیچ وقت کاری که نمی تواند مهم باشد را انجام نمی دهد.اگر لطف کنید چاپ کنید
درتاامیدی بسی امید است عزیز..........
چرا نماز را آلوده سیاست می کنید؟
ایرانی با غیرت همیشه ایرانی است.... همه با هم در صف نماز جمعه این هفته......
کسانی باید استغفار کنند که در امانت خیانت کردند و دروغ گفتند ....انشاالله نماز جمعه ای که اقای ما امام زمان عج اقامه کنند .....
میدونم منتشر نمیکنید!
خظاب به نماز جمعه اولیها!!!
فکر کنم بعد 20 سال! این اولین نماز جمعه موسوی و یاران بتازگی!!! سبز پوشش باشه!!!
فکر میکنم بعضیاشون اولین بارشون باشه!
بعضیا هم که اصلا اهل این چیزا نیستن!
یعنی تا حالا نمیدونستن که نماز جمعه چجوری برگزار می شه و ...
ولی میان!
میگی نه؟
پس نگاه کن...
فراموش نکنیم که در نماز جمعه باید سعی کنیم که در جلوی جایگاه مستقر باشیم تا عده ای کج فهم در بیانات آیت الله هاشمی خلل ایجاد نکنند! پس باید زودتر به نماز جمعه رفت
نماز جمعه این هفته به احتمال زیاد آبستن وقایع جالبی است. همه باید به کسانی که قصد ایجاد ناامنی دارند مقابله کنند
دوستان آقای موسوی را در نماز جمعه بدون شال سبز هم قابل تشخیص خواهند بود مخصوصا در هنگام قنوت ها که اکثرشون به علت عدم تجربه نماز جمعه اشتباه خواهند کرد.
اون بنده خدایی که با حالت تمسخر گفته "شب به خیر عزیزم.......موقع نماز جمعه تاریخی به امامت آقا
کجا بودی؟؟" عرض کنم بسیاری از کسانی که فردا به نماز جمعه می ایند در زمان نماز جمعه باشکوه ابوذر زمان ایت الله طالقانی بوده اند و میتوانند طعنه ای به شما بزنند که به احتمال زیاد قدمت شرکتشان از شما بیشتر است ولی مهم قبولی عبادت به لحاظ نیت است و تمسخر دیگران جهت شرکت در نماز درست نیست....شما هم فردا تشزیف بیاورید....
نمی دانم چرا آقای موسوی باید استغفار کند؟
او که نه ادم کشته، نه به مال مردم تجاوز کرده، نه مردم را کتک زده، نه از بیت المال سوِء استفاده کرده، نه به مردم توهین کرده، نه روزنامه ها بسته، نه دروغ گفته و .......
واقعا یکی جواب این سوال رو بده.
اگر معنی استغفار عوض شده، لطفا اطلاع رسانی کنید.
اگه چاپ نکنی ناراحت میشوم، هر چند چیزی نگفتم، شاید به عنوان یک آدم معمولی که نه روشنفکرم و نه سیاسی، نظرم ازرشی نداشته باشه ولی درک کنید یک ادم معمولی اطرافشو نگاه می کنه و براش یه سری سوالات پیش میاد و اصلا هم به دنبال تفسیر پیچیده نیست و ساده نگاه می کنه.
چه کسی می خواهد
من و تو ما نشویم خانه اش ویران باد.
دوستان جمعه نزدیک است بپا خیزید
حیف که جمعه تهران نیستم...
من یک شهرستانی هستم و نتوانستم کاری برای موسوی بکنم. اما جمعه به تهران خواهم آمد تا مثل تهرانی ها کتک بخورم و آنرا برای ذخیره آخرتم کنار بذارم
به امید جمعه ای سبز سبز
امام جعفر صادق فرموداند هرکس سه نماز جمعه بدون عذر شرکت نکند منافق است .
خداوند عبادی رو می پسنده که خالصانه باشه نه به خاطره اقای ایکس اگر اینجور باشه ظاهرا حضورتان سبزه ولی نمازتان نه
هیهات من ذله
دل خوشی دارین شما تابناکیان
آقای هاشمی حرف خاصی نخواهد زد زیرا اگر میخواست بزند لازم به بیان آن در نماز جمعه نبود و اگر یک بیانیه هم میداد کل ایران خبردار میشد (مگر کسی از نامه دوروز قبل انتخابات ایشان بیخبر ماند؟)
مگر قصد آشوب دوباره باشد و بهانه ای برای شروع مجدد درگیریها که باید گفت ایشان پخته تر از این حرفهاست که وارد چنین بازی شود زیرا خود میداند بازنده نهائی آن ایشان است
چقدر این موج سبزیها تو توهم هستند و هنوز بعد از اینهمه روشنگری ها هنوز فکر میکنند رای شان خورده شده
با با آقای موسوی و تیمشان لااقل یک دلیل محکمه پسند ارائه میکردند تا ما هم دنبالشون راه بیافتیم ولی چیزی جزئ جرزنی ندیدیم
البته میدانم تابناکیان هرگز چنین مطالبی را چاپ نمیکنند
آقای رفسنجانی محافظه کار است واصلاشفاف نیست موضع مشخصی راندارد کسی به ایشان امیدوارنباشد
خطاب به اون آقایی که گفت شب بخیر معلوم نیست خودتم تو نمازجمعه بوده باشی نکنه می خواستی در حضور آقا تو نماز جمعه بین طرفدارن دعوا بشه
آقای موسوی به مردم ظلم کردند؟نکنه آقای موسوی و طرفدارانش روی بام مسجد لولاگر یا پایگاه بسیج مردم رو به رگبار بستند؟
ببخشید تابناک انتظار ندارم نظرم درج بشه ولی اگه نمیگفتم میمردم.
به امید روزی که به خاب رفتگان بیدار شوند.
نماز جمعه این هفته حرکتی است خودجوش ومردمی . بی ریا وباصفا عین اول انقلاب
راه امام وشهداوحقیقت انقلاب اسلامی راازراه اهل تزویرجدامی دانیم وبرای نشان دادن اصرارمان براحقاق حق خویش وحمایت ازموسوی یادگاردوران امام درنمازجمعه حضور می یابیم.
استغفار را آن ضاربان بکنند که باید در این دنیا و آن دنیا جوابگوباشند .
هاشمی رفسنجانی ... دیگر در ایران تکرار نمی شود. فقط امیدوارم خنثی حرف نزند
مهم نیست که کی نماز جمعه را میخونه و چی میگه/مهم اینه که در حال حاضر بهترین استراتژی حضور میلیونی مردم در نماز جمعه این هفته و تظاهرات مسالمت آمیز بعد از اونه.همه باید بیایم.همه.کارگران و معلمان هم دارند از شهرستان ها میان.
البته سایت شما فقط نظرات ضد دولت نهم را منعکس می کند لکن پیشنها می کنم یک اموزش نماز و نماز جمعه در سایتتان بگذارید بلاخره کسانی که مسجد اتش می زنند بایدحضور سبزشان یهوزرد نشه البته ما کما فی السابق در نماز شرکت می کنیم و به هاشمی اقتدا می کنیم چون وچون مشروعیت امام جمعگی هاشمی با حکم مولایمان و مقتدایمان حضرت اقا مقام معظم رهبری است و فعلا این حکم جاری است
به هاشمی وقت مناظره تو تلویزیون نمیدادید هان؟ جمعه ظهر تماشا کن صدا وسیمای کج فهم
در جواب اونکه گفت چرا نماز جمعه رو سیاسی میکنن و اونایی که جمعه میان بار اولشونه البته باید بدونن نماز جمعه یک تکلیف سیاسی شرعیه
فلسفه وجودیشم همینه
دوما چون اوناییکهتا حالا نیومدن نباید بیان؟
الهم عجل لولیک الفرج
آقای هاشمی بشدت محافظهکاره و بعید میدونم چیزی جز وحدت جامعه بگه یا چیزی بگه که باب طبع موج سبز باشه.
لطفا چاپ کنید